mandag den 5. august 2013

Update fra Bornholm!

En uge er gået og jeg har nået mange af de mål jeg har sat mig for denne tur til Bornholm.

Mark Matienzo var hurtig og fangede de sidste solstråler imens jeg hang og rensede en rute på museumsvæggen

Jeg har slynger på mit projekt på museumsvæggen. Ruten er ULTRA svær (8c kan vist ikke gøre det). Det er så ekstremt motiverende. Jeg håber på at kunne nå at give den nogle gode skud i den kommende uge. 

På kysten er jeg kommet langt med en guide. Alle problemer er registreret og i de næste dage filmer jeg så meget som muligt så man også kan se dem klatret. 

Jeg har været rundt og lede efter flere blokke for at finde de bedste boulder problemer på øen. Bornholm er stor og det tager rigtig lang tid, men vi har fundet to problemer som er af ekstrem høj kvalitet. Den ene blok ligger på Hammeren og består af en meget fin granittype. Blokken ligger lidt skævt så projektet traverserer op ad blokkens ene side. Grebene er enten fine slopere eller super små, skarpe crimps. Problemet er på ca 10 flyt og mindst 8A. 


På en anden del af kysten har vi fundet en meget stor blok. På blokken er der flere projekter som endnu ikke har set en top. Jeg er faldet over en 45 grader overhængende arete på blokkens vest vendte side. Det er uden tvivl Danmarks  sværeste projekt. Jeg er ved at arbejde stå starten som bliver et sted mellem 7C og 8A. Da jeg første gang så linjen tabte jeg pusten; det er nemlig rigtig hårdt at lede øen igennem. Og hver gang du ser en sten, så tror du den har en overhængende bagside med en enkelt drømme linje i midten. Til sidst begynder du at tvivle på om vi overhovedet har svære problemer af høj kvalitet i Danmark. 

På baggrund af de sidste dages fund er jeg slet ikke i tvivl længere. 


Billederne taler for sig selv.. 

Ved siden af mit gamle projekt i stenbruddet går der en anden linje. Så jeg hoppede for nogle dage siden i selen og boltede den. Jeg har sat et anker på midten a væggen hvor der sidder et naturligt jug. Til første anker gætter jeg på at ruten er 7c/8a. Efter første anker bliver ruten markant sværere og jeg gætter på at den fulde linje lander på 8b når den bliver klatret. 

På midten af Museumsvæggen går der et projekt som jeg har været på. Man følger et åbent rids op til første anker. Derefter følger ruten endnu et rids. I forgårs gik jeg første del og har graderet den 7c. Ruten har fået navnet Museumsvagten. 

På museumsvæggen er der nu ca. 10-15 ruter. Så hvis du er klar på noget hård dansk klatring, så er det denne væg du skal campe under.. 

Nu vil jeg lade op til i morgen hvor det er tilbage på projekterne. 

B. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar