tirsdag den 22. oktober 2013

NM i Bouldering 2013

NM i Stockholm er veloverstået og jeg er kommet hjem med en fantastisk 3. plads!

Jeg har virkelig brugt mange uger på at evaluere min tilgang til konkurrence klatring. Jeg har forsøgt at finde så mange svagheder for at få dem rettet. Man kan altid blive stærkere, men det gavner ikke særlig meget hvis man ikke har styr på hovedet. Derfor har jeg fokuseret ekstra meget på min mental træning og hvordan jeg forbereder mig op til konkurrencen, samt hvad der er i hovedet lige inden jeg skal på. 

Jeg har i dette efterår meldt mig til så mange konkurrencer som muligt. Meningen var at jeg ved hver konkurrence kunne stille op med et slags mind-set og så få feedback på hvad der virkede og hvad der skulle ændres.

Fra EM - Big Guns -Bloc Comp til NM....  Kulminerer det på lørdag? 


Jeg ved at jeg skal have gjort noget ved mit hoved til konkurrencer. Jeg skal være mere i kontrol og kunne fokusere på de rigtig ting på det rigtige tidspunkt. 

EM var første konkurrence efter en lang sommer med massere af sjove oplevelser. Jeg skulle samle erfaring til de kommende World Cups i 2014 og forsøge at komme ind i konkurrenceklatring igen. Jeg elsker de store konkurrencer. Her har jeg mulighed for at studere verdens bedste konkurrenceklatrere helt tæt på og forsøge at lære af dem. Det er en hel videnskab at kunne styre nerver, spænding, styrke og svagheder i de 4 x 4 min. 
Jeg fik massere af erfaring med hjem og før Big Guns konkurrencen nåede jeg at ændre på mange ting i min forberedelse og hvordan jeg styrer mit spændingsniveau. 

Ved Big Guns i Pløks var jeg godt kørende i træningen på ruterne. Jeg følte virkelig at jeg kunne klatre ruterne med lethed. Jeg holdte slet ikke tilbage. Stor fejl. Det resulterede i at jeg ikke havde respekt for bevægelserne, glemte kropsspænd i en ellers "let" sektion på ruten og faldt alt for tidligt. Resten af konkurrencen forløb på samme måde. Jeg holdte igen ikke tilbage og faldt for tidligt i finalen.  

Så mellem Big Guns og Bloc Comp havde jeg fået justeret lidt mere. Nu vidste jeg hvordan spændingen ikke skulle være. 

Jeg gik i gang med kvalen til Bloc Comp 4 med en lidt mere afslappet tilgang. Det fungerede og jeg gik videre til finalen. Jeg forsøgte samme tilgang, men efter første blok begyndte jeg at tænke på resultater. Det er altid en stor fejl at tænke på udfaldet af noget der ikke er sket endnu når man skal fokusere på at være i nuet. Så fokus røg og jeg blev unødvendig nervøs. Det påvirkede mig meget mellem 2. og 3. blok i finalen. Så på 3. og 4. blok var jeg ude af fokus og toppede kun 4. blok. 

Endnu mere feedback og endnu mere justering før det var tid til NM i Stockholm. 
Jeg tog til Stockholm med en indstilling om at NM ikke var vigtigt. Et svært udgangspunkt som jeg tacklede ved også at håbe på at jeg kunne nå at komme ud og se nogle af de vilde boulderproblemer der ligger i Stockholm-området. På den måde kunne jeg glæde mig til at komme udendørs og bruge den energi i konkurrencen. Det virkede.
Jeg havde et fint spændingsniveau og fokus lå perfekt på min stil. Jeg lavede en masse småfejl som skal justeres inden på lørdag. Jeg glæder mig til at se hvordan jeg kan holde styr på alle disse ting og forhåbentlig klatre perfekt på alle boulderproblemer.

Jeg har før haft svært ved at gøre konkurrencerne vigtige for mig. Min passion for bouldering og sportsklatring udendørs vil altid være størst, men jeg har efterhånden lært at jeg kan lære mig selv at blive bedre til f.eks. projekt-klatring og onsight klatring ved at klatre konkurrencer. 
Så derfor har målet til konkurrencerne for tiden været min stil. Altså forsøge at klatre perfekt på alle boulderproblemer. 
Det er begyndt at fungere hvis jeg glemmer at tænke på at det er en konkurrence. Og snarere tænker på hvordan jeg kan klatre som jeg gør når jeg er udendørs. For jeg vil vove at påstå at jeg kan klatre bedre udendørs end på plastik.  

Søndagen efter NM tog vi til Jumkil nær Uppsala. Jeg klatrede Volt og Ampere henholdsvis 7B+ og 8A i -1 grader-perfekt-skyfri-himmel-velcro-stick vejr. Hvad graderne angår så betyder de ikke noget for det var den bedste måde at slutte 4 super sjove dage af!

En lille sjov info er at de internationale regler er ændret så man ikke behøver at have 4 startpunkter på boulderproblemer. Så i fremtiden vil det give rutebyggerene flere muligheder for at lave funky show-problemer. Forhåbentlig bliver DM på lørdag et show uden lige - jeg glæder mig ihvertfald!

B.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar