onsdag den 13. februar 2013

Omar Galef.. ohh, Margalef!

Tiden flyver afsted og jeg har ikke fået skrevet så meget på bloggen den sidste tid. Det skal der laves om på. Jeg har gang i en masse forskellige ting som jeg er meget motiveret på at fortælle om.

Jeg har været en del på Kjuge her i det nye år. Jeg har fokuseret på linjer der ikke er klatret endnu, så jeg har ikke lavet nogle nævneværdige ticks. Derimod har jeg fundet både nye og gamle projekter som jeg er super motiveret på at klatre. De gamle projekter er jeg ikke den eneste der har forsøgt sig på, så lige nu er jeg fokuseret på de nye linjer jeg har fundet. Det af projekterne som er af højeste kvalitet står helt skarpt på et overhængende face som ikke har andre features. Det har ikke haft kalk på i de år jeg har besøgt Kjuge og det var ikke rigtig renset før jeg tog fat. Jeg har arbejdet de første bevægelser som er utrolig komplekse og meget anderledes fra hvad Kjuge ellers har at byde på. Linjen følger en gaston kant i midten af facet med en dybde på 15 cm. Kanten har altså plads til hele hånden, men vinklen er mere åben end 90 grader så det er nærmest umuligt at holde den frontalt. Desuden hælder blokken 20-25 grader overhængende. Langt fra er blokken og linjen meget flot, men også meget underspillet. Jeg havde ved første øjekast ikke set hvilke bevægelser der lå gemt i linjen. Den måde man skal bevæge kroppen og tweake på skulderbevægelser har jeg aldrig set før på Kjuge. Det gør ondt helt ind i mindten af brystkassen bare at komme ind i startbevægelsen - (det tager jeg som et tegn på at min krop ikke har været udsat for den slags bevægelser særlig ofte). Jeg er startet på den her linje fordi jeg kan mærke at jeg kan lave den hurtigt. Jeg ville skyde på at den vejer ind et sted mellem 8A og 8B. Dette projekt er det "letteste" af de projekter jeg er motiveret på at klatre.
Projekt: Dette er gastonprojektet. ca. 8A-8B

 Alt i alt har jeg udset mig 30-40 linjer som stadig er værd at åbne på Kjugekull, så det er bare om at komme i gang med knofedtet ;-).
Projekt: Fokus ca. 8A - en crimpklassiker når den bliver klatret. 

Projekt: Denne linje er ultimativt det sværeste jeg har prøvet på Kjuge. Bevægelserne er også nogle af de bedste i skoven uden diskussion! ca. 8C

Projekt: Giganten over alle giganter. Megaprojektet Tunn Luft ca 8B+/C
_____________________

Siden jeg kom hjem fra nytårs turen har jeg kigget på billetter til Barcelona igen og købte billetter for en måned siden. På mandag flyver jeg til Margalef igen og bliver der en lille måned. Nu vil jeg have tid og ro til at dykke ned i de rigtige ruter og ikke forhaste noget som helst. Jeg glæder mig rigtig meget og har forsøgt at tweake formen her inden turen.

Jeg har måttet give lidt afkald på min maks-finger styrke for at presse noget mere powerendurance træning ind. Det har irriteret mig grænseløst ikke at kunne trække lige så hårdt som jeg plejer, men til gengæld kan jeg mærke en fremgang på pockets som de fleste cirkler har indeholdt..
Jeg håber på at komme tilbage til Margalef stærkere og med større batterier end på nytårsturen.

Jeg har fokuseret min træning på powerendurance cirkler på 25-45 bevægelser. For et par uger siden klatrede jeg lidt på +60 bevægelsers cirkler, men jeg følte ikke at jeg kunne få høj nok intensitet. Jeg har forsøgt at putte mere og mere bouldering ind i træningen igen. De sidste to uger har jeg virkelig forsøgt at få trukket i de helt små greb for at genvinde noget maks styrke. Jeg har skåret længden af mine sessions lidt ned og forsøger at gå fra træning så frisk som muligt. Kvalitet frem for kvantitet..

Beastmaker har jeg ladet ligge. Jeg savner træningerne på boardet, men jeg tror også det bliver en fordel at have ladet det ligge og så vende tilbage til repeaters træning om en måned.

Jeg er begyndt på campus træning. Det er noget jeg aldrig har lavet særlig meget, men som måske kan gavne at jeg eksperimenterer med. Det begynder jeg også lidt på når jeg kommer hjem igen..

Når jeg ikke har klatret så har jeg fokuseret al min kreative energi som rutebygger i Copenhagen Boulders. Jeg har forsøgt at sætte komplekse, anderledes, akavede og spændende problemer i Copenhagen Boulders. Mit mål er at gøre folk bedre til at klatre på deres respektive niveau. I denne periode er jeg dykket ned i de lettere graderinger for at sørge for at de problemer der bliver sat, præsenterer nye klatrere for så mange situationer og bevægelser som muligt.
Jeg føler virkelig at det der bliver sat i Copenhagen Boulders er nogle af Danmarks fineste problemer.
Arbejd-arbejd..

I mit hoved er dette basen for en kompleks, sjov og lærerig linje: 
Macroer og store flader uden greb..


Før i tiden, i Danmark, blev blokgraderingerne opnået ved at sætte gradvis mindre greb, gradvist længere fra hinanden. I min verden kan det kort betegnes "Russerklatring" eller højre/venstre- håndsklatring. Det er en "kedelig" form hvis alternativet er blokke som er tilpas komplekse, så at du som klatrer ikke er helt sikker på hvordan problemet går, men at du er meget motiveret på at prøve fordi problemet også er visuelt inspirerende. Så får du skabt situationer hvor både øvede og nye klatrere ender op med at lære noget de ikke allerede har i deres bevægelses repertoire. Og forhåbentlig giver det mulighed for at gøre det sværere på andre måder en at skrue på grebsstyrken og morphoen. Det er præcis det som jeg mener er målet på væggene: at alle scenarier og bevægelser optræder og at der ikke skal køres død i en stil.  

Oh, Margalef er jo en kendt størrelse for mig. Jeg har før nævnt ruter som jeg ville prøve og de ønsker står stadig ved magt. Jeg ville gerne have været stærkere end jeg er nu, men det kan man altid sige, så jeg har en ide om at troldmandskortet skal bruges i de situationer hvor det bliver svært. Altså er jeg begyndte at tro at jeg kan stole mere på min teknik når styrken ikke længere rækker. Motivationen er høj og jeg glæder mig rigtig meget! Jeg forsøger at holde bloggen opdateret under hele turen.

B.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar