torsdag den 14. juni 2012

Med 36V Bosch i selen..


Efter et vellykket kursus har jeg haft tid til at se tilbage på weekendens begivenheder. Jeg har boltet en ny rute på Laustvæggen i Moseløkken stenbrud (her) og lært meget om processen og teknikkerne bag etablering af nye ruter..
Laustvæggen er en 45 meter høj vertikal/slab væg. Stilen er meget teknisk med fodbetaer og rigtig guf for folk der forstår at danse på klippen. Bestemt ikke en hjemmebane for store, stærke skinkearme ;).


Museumsvæggen har ikke været nogen skuffelse!  
At bolte en rute tager alt fra 1 dag til 1 uge. Det kan være et kæmpe rensearbejde, og en lang process, men lige så befriende er det at stå for foden af væggen, binde sig ind i rebet og sætte første quick-draw i en nylimet bolt der ikke sad der en dag forinden. Museumsvæggen er af bedre kvalitet end jeg først havde set. Den kræver næsten ingen rensearbejde og granitten er af en meget massiv type. Grebene er enten meget slopede bælter eller revner som kan crimpes. Ellers er den helt blank - og 35 / 40 grader overhængende i toppen!! Et vidunder på dansk grund.



Jeg vil ikke sige så meget om hvor svært jeg tænker ruterne kan være, men jeg er overbevist om at vi i fremtiden står overfor dilemmaet med at skulle vælge mellem en Göteborgtur eller en Bornholmtur.

Jeg håber på at kunne bolte resten af museumsvæggen inden Bornholm Rock Master i August. Jeg vil opfordre alle til at deltage da det kan være en god øjenåbner for hvor sjov et granitbrud kan være.

-------*-------

I weekenden fik vi mulighed for at kigge lidt på andre brud og vægge. F.eks. nåede vi forbi Opalsøen og dens vægge. Jeg kan forstå at der har været store og lange forhandlinger om at få lov til at bolte ruterne på de store flotte vægge. Der er noget af klippen der er fredet pga. fugle, men det ville let kunne arrangeres sådan at man holder sig udenfor yngleperioden.. Et andet argument er at det at bolte væggene er et stort indhug i naturen, men det kan jeg heller ikke se logikken i.. Man kan jo evt. klatre ruterne med hulsikringer.. 

Jeg er virkelig motiveret for at komme noget mere til Bornholm og specielt fordi det er en ny motivationskilde. Fremtiden i dansk klatring vokser disse dage ;)

B.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar