tirsdag den 18. december 2012

Vintertræning og Spanien over nytår..

Vinterens træning triller stille og roligt derudad. Jeg har dette efterår lagt vægt på at forbedre min styrke i fingrene når de er isolerede (dvs. 3-finger, 2-finger, 1-finger). Jeg har haft god progression selvom jeg først regnede med at se resultater i marts eller april næste år. Det er en langsommelig proces at træne fingrene og jeg har indtil videre fokuseret på det i 1 ½ år.
I dette efterår ville jeg opnå at mono-træk på lange-fingeren ikke var ubehagelige og at lock-offs på en finger heller ikke ville give mig problemer. Denne specielle træning skulle forberede fingrene på Margalef i Spanien. Jeg har været der 3 gange og er altid taget derfra med flere åbne projekter end jeg har lukket.
Til fælles har de alle sammen at der er pockets i sekvenserne.

Jeg har trænet mine fingre ved at lave repeaters på Beastmaker hangboardet. Det giver desuden gigantiske underarme og powerendurance udover det sædvanlige. I den sidste tid har det altså været mono-træk og mono-repeaters som har været fokus. Jeg er nået til at kunne maks trække én pull-up i pegefingrene (begge arme). Og jeg er meget tæt på at kunne lave en kontrolleret one-arm pull up i lange-fingeren (i beastmaker 2000, 1-leds mono pocket). Jeg kan lave én i en slynge, men det er meget lettere end når det er et hangboard der ikke kan bevæge sig..

Jeg har trænet lange-finger mono-trækket ved at lave pull-ups i lange-fingeren - og lillefingeren på den anden hånd. Man skal passe på med ikke at tage for meget vægt med lillefingeren hvis man ikke er stærk i den..

En eller anden dag vil jeg eksperimentere med 2-finger campus og lingende øvelser. Jeg skal finde ud af om det er noget jeg gider bruge tid på. Og om det giver mig noget som helst.

Jeg håber på at kunne filme lidt at denne træning som inspiration.

Mit langsigtede mål er mono-træk i lillefingeren og one-arm pull-ups i flertal med back-two (ringefingeren og lillefingeren).

Desuden er der en hel verden i at crimpe med kun 2 fingre (og selvfølgelig, crimp med 1 finger, men det er nok først noget der kommer på tale for fremtidens generationer - med mindre jeg kommer til at klatre Jade 8B+)..

I Margalef er der både klatrere fra Syd Afrika og Portugal som jeg håber på at rende ind i.. De er nogle hårde bananer og hårde bananer er altid gode til at give inspiration fra sig, specielt når man kan klatre på det samme som dem.

B.

2 kommentarer:

  1. Hvordan laver du de der "repeaters"? Hænger du i intervaller eller? Cool blog :)

    SvarSlet
  2. Jeg har taget udgangspunkt i de øvelser der er designet til Beastmaker 1000 og 2000. Du kan læse rigtig kloge ord her: http://www.beastmaker.co.uk/pages/training

    I starten brugte jeg en app på min telefon hvor jeg selv kunne designe hænge/hvile tider. Nu er der kommet en app fra Beastmaker som gør det hele for mig. Den har jeg den sidste tid brugt meget.

    Du skal sætte dig godt ind i hvad Beastmaker drengene mener med "repeaters" og så skal du finde ud af om det er noget du har lyst til. Jeg fandt det ret sjovt og motiverende fordi det er let for mig at se min progression.

    Hvis du får lyst til at prøve det, så start stille ud, eksperimenter med mange forskellige hangs og pauser og vigtigst: lyt til de signaler din krop sender! Er der noget der begynder at gøre lidt ondt, så stop med det samme og lav noget andet. Det er ærgerligt at trække en skade som stopper en i flere måneder.

    Som jeg skrev i indlægget så har jeg brugt lang tid på det allerede. Det er fordi det ikke skal forhastes. Se det som et fler-års projekt. Så bliver opture og nedture heller ikke så vigtige ;)

    God Fornøjelse!

    Bjørn.

    SvarSlet