torsdag den 16. august 2012

Når slyngen bliver bedre end grebene!?!

Så har jeg endelig ticket en af de milesten i min klatring af, som jeg har ventet længe på: Jeg har boltet mit første seriøse projekt på klippe! Det har været en fantastisk lærerig, kreativ og sjov oplevelse. Her følger en beskrivelse af mit nye projekt på museumsvæggen i moseløkken stenbrud på Bornholm:

Linjen følger to skrå slopede bælter. På første bælte er der et crux, imellem bælterne er der et crux og på sidste bælte er der et crux..

Mine oplevelser med at bolte ruten har været rigtig gode. Jeg havde nogle forventninger til hvordan det kom til at forløbe og de må siges at være indfriet. Jeg havde på forhånd forestillet mig at det i en eller anden grad ville være fysisk hårdt, men ikke så hårdt som det egentlig er. Og hvad hårdt fysisk arbejde i lang tid angår så er jeg total afhængig, så da jeg kunne mærke at selen gnavede, armene var ømme og trætheden meldte sig, så var det fedt lige at give den en tand til! 
Man hænger under normale omstændigheder og renser ruten. Denne del kan tage alt fra et par timer og til en uge eller to. Derefter skal der bores huller og limes bolte. Under hele processen kommer man til at gå rigtig mange meter på reb og det er helt klart hårdere end at klatre. Ovenikøbet med en stor boremaskine i selen og massere af grej.. 

Jeg havde kigget på museumsvæggen over nogle omgange. Den er ikke lige til at gå til da der er en stor hylde på midten af væggen. Hylden er ca. halvanden meter bred, så den "ødelægger" nogle muligheder. Hvis der skal gå ruter over hylden så bliver de ligesom delt i to og man får et hvil på midten hvor man kan ligge sig ned og tage en lur. Det synes jeg ikke er så inspirerende. 

Nå, på venstre side af væggen er hylden stoppet og det er grebene uheldigvis også. Derfor klatrer man på features som til at starte med ikke ser mulige ud at holde på den hældning. Denne del af væggen siger mig mest og jeg har allerede udset mig 5-6 varianter og nye linjer ved siden af den jeg allerede har boltet. 

Sådan går projektet på museumsvæggen: 

Ruten er ca. 25 meter lang og går på den del af væggen som er ca. 10 grader overhængende i bunden og 40 grader i toppen. Man starter med at klatre op på en hylde hvor sikringsmanden kan stå og sikre. Derfra klatrer man på store greb op til 3. slynge. Her står man på et lille slab og kan klippe 3. slynge. 

Ved 3. klip..

Ved 3. slynge begynder det sjove; man holder starten af det slopede bælte og skal trække langt til nogle meget små crimps. Væggen er allerede begyndt at hælde gevaldigt og det gør kun sloperne og de smp crimps dårligere. Første træk fra sloperen er starten på første crux. Cruxet består af nogle meget små slopede crimps. De ville være ok hvis der var nogle fortrin under, men væggen er helt glat. Cruxet slutter med et meget langt træk til en 2-leds kant hvor 4. slynge skal klippes fra. Første crux svarer ca. til et 8A boulderproblem.
Første træk i første crux..

Herefter følger nogle lange træk på det slopede bælte med smearfødder. Under min første worksession af bevægelserne blev jeg spyttet af konstant i denne del. 

Når første bælte slutter er væggen mere eller mindre blank før næste bælte starter 2.5 meter højere. Der er tre halvleds crimps som man skal trække fra og gribe starten af næste bælte som igen er slopet og tilmed vender ned af.. Dette er andet crux og svarer ca. til et 7C+ boulderproblem.

Ruten slutter ved at man forlader andet bælte og traverserer halvanden meter til venstre og op til ankeret traversen er ret svær og svarer ca. til 7A+ boulder..

Jeg havde en oplevelse som jeg kan genkende fra andre projekter jeg har haft i Spanien: Man kommer til et punkt hvor grebene bliver så små og sekvensen så svær at det at gribe slyngen i stedet bliver til et super godt jug. Det oplevede jeg flere gange på ruten og i en sådan grad at jeg er helt sikker på at denne rute kræver en stor indsats fra den der vil klatre den. Ruten er svær og mit første indtryk er at den ca. lander i området 8c/8c+ når den bliver sat sammen..
 På vej mod det blanke stykke mellem bælterne..

Jeg er meget glad for at vi har fået sådan et projekt på dansk klippe. Jeg håber på at komme til at bolte rutens naboer i nær fremtid. 

B.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar